fbpx
sofia

elo 24, 2020 | Uutiset

Töissä Ranta-Aitassa: Ida

Tässä juttusarjassa tutustutaan siihen, mitä Ranta-Aitan kulisseissa tapahtuu.

Robert ja Ida von Bell haluavat tarjota erityisesti nuorille tärkeää työkokemusta vaativalta ravintola-alalta. Miltä kesäravintola näyttää työntekijöiden silmin? Sofia, Matilda ja Ida kertovat.

Sarjan osat:

1/3 Sofia Wahlroos

2/3 Matilda Sande

3/3 Ida von Bell

Ida on työntekijöiden ‘kanaemo’

Ida von Bellillä on pitkä kokemus ravintola-alalta. Vuonna 2019 alkoi uusi työvaihe, kun hänen miehensä Robert von Bell avasi ravintola Ranta-Aitan Porvooseen.

Minkälaisia haaveita ja ajatuksia teillä oli kun lähditte suunnittelemaan tätä ravintolaa? 

“Ranta-Aitta on nimen omaan Robertin ravintola, hänen ‘baby’. Mieheni halusi tuoda Porvooseen jotain uutta, joka ei kilpaile vanhojen vakiintuneiden paikkojen kanssa”, Ida kertoo.

Vankka kokemus mm. japanilaisesta keittiöstä näkyy ja maistuu Porvoonjoen rantaravintolassa. Idan oma rooli on toimia Robertin oikeana kätenä, vastata työntekijöistä sekä hoitaa esim. palkanlaskentaa.

Nuorten työllistäminen kannattaa

Idalle itselleen on ollut tärkeää tarjota Porvoon seudun nuorille hyvä ensimmäinen työpaikka.

“Aina töitä hakiessa pitäisi olla monta vuotta kokemusta. Me halusimme olla se paikka, johon pääsee myös ilman työkokemusta, jotta on sitten jatkossa näyttää, mitä on tehnyt”, Ida perustelee.

Hyöty on molemminpuolinen: “Me saadaan nuorista todella paljon. He ovat avoimia, elämänintoisia ja energisiä. Päivän kulku pitää miettiä niin, että heillä on aina kokeneempi tuki paikalla, mutta nuoret antavat koko paikan hengelle paljon.”

Puskaradio toimii

Nuoret työntekijät ovat löytäneet tiensä Ranta-Aittaan hyvin ‘puskaradion’ kautta. Sana kiirii. “Täällä pääsee kokeilemaan melkein kaikkea: on yksityistilaisuuksia, joissa on tietyt kuviot ja on buffaa, on lautastarjoilua, töitä tiskaamisesta asiakaspalveluun”, Ida kertoo.

Jos itsellä riittää intoa ja halua, niin kaikkea saa saa kokeilla. Niin keittiötä kuin salin puolta. 

Uudet työntekijät selvisivät hienosti poikkeusvuoden pika-aloituksesta

Vuonna 2019 ravintola avattiin jo huhtikuussa. Työrutiineja sai opetella rauhassa, kun kiireisin kuukausi oli heinäkuu. Tämän kevään poikkeusoloissa avaamaan päästiin vasta kesäkuun alussa. 

“Kaikki tapahtui räjähdysmäisesti, viikon varoitusajalla alkoi täysi härdelli. Siinä ajassa piti opetella ja kaikki yksityiskohdat: muistaa missä kaikki pöydät ja astiat on, mikä viini sopii minkäkin annoksen kanssa jne.”

Ida kiittää henkilökuntaa vuolaasti: “Tämä porukka on selvinnyt loistavasti! Kaikki auttavat kaikkia, eikä kukaan jää pulaan.”

Epäreilu palaute harmittaa

Entä mitä haasteita nuorten työllistämisessä on?

“Asiakkaat näkevät helposti epävarmuuden ja kokemuksen puutteen huonoutena, vaikka se voisi olla tuettava ja kannustettava asia.”

Asiakkaat voivat auttaa nuoria eteenpäin opettelussa, ja moni osaakin olla ystävällinen ja kannustava. “Mutta kun joku räyhää 16-17-vuotiaalle, niin se tuntuu epäreilulta. Kuka haluaa jatkossa tulla töihin ravintola-alalle jos saa huutoa niskaansa?” Ida ihmettelee. 

Hyvää palautetta tulee toki myös. “Omasta mielestäni paras positiivinen palaute tulee suoraan ruokailuhetkessä, kun asiakas sanoo, että on herkullinen ruoka ja ihana henkilökunta. Moni huomioi sen, että ollaan sujuvasti hoidettu vaikeat allergiat tai viinin maistatukset jne.”

Hyvän ja rakentavan palautteen kulttuuria pidetään yllä myös ravintolan sisällä. “Minulla on tapana kiittää kaikkia työpäivästä aina vuoron päättyessä.”

Virheistä oppii

Asiakaspalvelutyö on yhtä aikaa ihanaa ja haastavaa. Palautteen antaminen ja vastaanottaminen on siinä olennainen työelämätaito. Sitä on hyvä harjoitella. Ranta-Aitassa palautteet käsitellään työntekijän kanssa yhdessä: mitä on tapahtunut ja miksi se on tapahtunut. 

“Pitkällä työ- ja elämänkokemuksella osaa jo melko hyvin nähdä, onko palaute annettu aiheesta vai onko asiakkaalla jokin muu asia vinossa. Nuoret ottavat tosi vakavasti, kun aikuinen sanoo hänen mokanneen. Välillä on meilläkin jouduttu itkevän työntekijän kanssa käymään läpi sitä, että asiakas ei aina ole oikeassa.”

Tärkeää on yhdessä eritellä se, mitä olisi voinut tehdä paremmin ja mistä pitää vain päästä eteenpäin. “Kaikki meistä tekee virheitä, ja virheistä me opimme.”

”Tämä porukka on selvinnyt poikkeusvuodesta loistavasti!”

Hyvä henki kertoo luottamuksesta

Työkavereiden kanssa vietetään niin paljon aikaa, että työpaikasta tulee toinen koti. Ranta-Aittaan jäädään helposti hengaamaan ja auttamaan iltavuorossa jatkavaa kaveria.

“Tämä on ikään kuin työperhe. Luottamus näkyy esimerkiksi siinä, että työkavereiden kesken uskalletaan vitsailla. Herjan lentäminen on hyvä merkki”, naurahtaa Ida samalla kun kertoo pari mehevää anekdoottia. 

 

Entä miltä ravintolatyö näyttää nuoren kokin näkökulmasta? Tai aputyöntekijän silmin? Nämä selviävät juttusarjan muista osista.